» Aitta » Artikkelit » Käytännön oppaat » QuickBasic- peliohjelmointi

QuickBasic- peliohjelmointi

Opetellaan ohjelmoimaan QuickBasicilla yksinkertainen peli. Tässä oppaassa käytetään QuickBasic 7.1- versiota!

Valikon teko

Tässä oppaassa oletetaan, että osaat jo hiukan QBasic- ohjelmoinnin perusteita. Aloitetaan:

Ensin avaamme Qbasicin:

Mene qbasicin sijaintihakemistoon ja avaa QBX.exe
Näytölle tulee perusnäkymä. (kuva 1)
Kuva 1:

Perusnäkymä - kuva 1Perusnäkymä - kuva 1


Sen jälkeen kirjoita seuraava:

CLS
PRINT "VALIKKO"
PRINT
PRINT "UUSI PELI (U)"
PRINT "LATAA PELI (L)"
PRINT "SULJE PELI (S)"
INPUT ">", A$
 



Tämä koodinpätkä tekee siis yksinkertaisen valikon. Kun painat F5, näet valikon alun(kuva 2)

Valikko - Kuva 2Valikko - Kuva 2


Mutta hei! Tässä valikossa ei tapahdu mitään, vaikka painaisi mitä! Siis muokkaamme äskeistä koodia niin, että tapahtuukin jotakin! Eli kirjoita seuraavaa: (äskeisen koodin perään!)

SELECT CASE A$
CASE "U"
CLS
PRINT "UUSI PELI"
END
CASE "L"
CLS
PRINT "LATAA PELI"
END
CASE "S"
CLS
END
CASE ELSE
CLS
PRINT "VIRHE!"
END
END SELECT
 



Noin! kokeilehan nyt painaa F5 ja vaikka kirjoittaa U ja painaa enter!
Kas vain! Nythän näyttöön tulee teksti: UUSI PELI.
Muuta ei vielä tapahdukkaan. Voit kokeilla muillakin kirjaimilla tai kirjoittaa vaikka jotain ihan sekavaa, ja painaa enter!
Mitä sitten tapahtuu? Näyttöön tulee teksti: VIRHE!.
Nimittäin QBasicin CASE- käsky valitsi äskeisestä koodipätkästä tuon ELSE:n, koska kirjoittamasi teksti ei löydy muista CASE:ista. Tähän lopetan 1. osan QBasic- peliohjelmointioppaasta. Seuraavassa osassa teemme uudemman valikon. Se reagoi nuolinäppäimiin! Voit ladata tässä osassa tehdyn valikon koodit pakattuna .bas- tiedostona painamalla: http://www.suomipelit.fi/files/artikkeli...

Avainsanat

Qbasic, ohjelmointi, pelit